MDP2P från Piperonal

Hej vänner Jag skulle vilja veta om syntes av MDP2P från Piperonal med detaljer. Reagenser / utrustning och glasvaror total utgång mdp2p 100G Jag är nybörjare och jag behöver råd och kunskap från en professionell kemist.
Tack för alla svar och råd.
 

Mescalibor

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 25, 2024
Messages
4
Reaction score
3
Points
1
Hej min vän,

ja det är mycket enkelt

Material:

buchnerkolv (för vakuumfiltrering)
1-2 bägare
handskar
glasögon
isopropanol, etanol (någon typ av alkohol, använd inte metanol, det suger att bli blind)
n-butylamin
piperonal
Nitroetan





SYNTETIS: (från piperonal) Till en lösning av 15,0 g piperonal i 100 ml isopronanol eller absolut alkohol tillsattes 15 ml nitroetan följt av 2 ml n-butylamin (som katalysator). Blandningen läggs i en bägare som läggs i ett mjukt vattenbad (30-50c (Clesius)) rör om tills allt går i lösning och ta bort från vattenbadet. Låt stå på en mörk plats i några dagar i rumstemperatur. Efter det sattes det i frysen nu bildar det ljusgula kristaller som avlägsnades genom filtrering och lufttorkades för att ge 10,7 g 1-(3,4-metylendioxyfenyl)-2-nitropropen.
Kristallerna såg riktigt fina ut och ingen ytterligare rening behövs
.
Du kan koncentrera filtratet (om du vill) och kylas som ovan. Smutsiga kristaller föll och de omkristalliserades med isopropanol

anteckningar
uppskalning i inga problem
använd för 1 mol piperonal 1,2 mol nitroetan
och du kan neutralisera n-butylaminet med ättiksyra ge större och renare produkt men det är inte nödvändigt
 
Top