Har lutlösning på något sätt reagerat med aceton? Google är värdelöst här. Kan min freebase återställas?

Heartburn

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 10, 2022
Messages
18
Reaction score
13
Points
3
Omfattning: extraktion av freebase från lutlösning.
Jag glömde att fylla på med lösningsmedel och de enda be***** som fanns var att prova aceton eller lämna det instabilt som freebase för länge. Aceton med någon mättad vattenlösning måste fungera som IPA och andra alkoholer - dela sig och flyta ovanpå. IRL efter att ha hällt ren p.a. dos aceton och skakat den *****liga separationsblandningen. Men för mitt ödes skull, på något sätt började denna blandning sällan observerad nukliination från ytan ner i ventilhornet. nu är det mjukt fast ämne som liknar pudding, gjord av tät moln av fisk-glänsande, vit, nålformad, oordnad i kristallnät. det delar ojämnt skikten, och täppte också till min dräneringsrotovalve för gott ...

Frågan är om det bara är jag som blir hemsökt av den här typen av oförklarligt med sunt förnuft, eller ens genom google-sökning. Kan min freebase på något sätt vara tillgänglig för att hämta innan den blir oxiderad eller något förstörande? någon hade det förut?
 

BrownRiceSyrup

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 26, 2022
Messages
52
Reaction score
29
Points
18
Jag kopierade och klistrade in det här (nedan, jag är inte så cool). Men det är troligen det här som är goo... SÅ, frågan blir då, hur separerar och isolerar du denna förening. Det ser ut som om det möjligen kan vara vattenlösligt... ungefär... En av de riktiga kemikillarna (med legitim bakgrund) skulle behöva expandera på detta....

"När du reagerar aceton med lut kommer en reaktion som kallas aldolreaktionen att inträffa. Lye är vanligtvis antingen KOH eller NaOH och dessa är starka baser. Hydroxiden kommer att deprotonera aceton och det resulterande enolatet kommer att läggas till karbonylkolet i en andra acetonmolekyl. Den övergripande reaktionen visas nedan
.
main-qimg-130e9dc4be3462e676c0765b7abb2c9b
"
 

Heartburn

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 10, 2022
Messages
18
Reaction score
13
Points
3
Jag har sett det här, men jag visste att det bara hänvisade till vattenfri KOH i fast form. Så småningom, efter lite skrollning, har jag hittat ett visst förklaringsomfång i US-patentet. Under vissa förhållanden kan NaOH-lösning utlösas i kärnbildning och blir, som de hävdar, ultrarent NaOH-slurry, redo att bearbetas vidare etc. I *****et av min berättelse dekanterades acetonskiktet bara med liten mängd uppslamning, efter lätt uppvärmning till cirka 45-50 ° C löstes lut tillbaka och så vidare.
Om det är rätt avhandling, giltig för bekräftelse av någon annan - låt alla ärligt erkänna om han någonsin har hört talas om det. Ärligt talat gjorde jag inte det.
 

BrownRiceSyrup

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 26, 2022
Messages
52
Reaction score
29
Points
18
Jag har aldrig upplevt det ... men det är intressant. Jag antar att jag borde komma ihåg det om det någonsin händer mig. Men jag är glad att du räknade ut det man.
 

BrownRiceSyrup

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 26, 2022
Messages
52
Reaction score
29
Points
18
men vänta.... vad är en "P.A." dos av aceton? Jag kan inte förstå vilken process du beskriver här. Du hade inte lösningsmedel, så istället för att bara lämna freebasen ensam blandade du den med aceton? var kommer natriumhydroxiden in i bilden? och varför är det vatten inblandat? Du hade en mättad NaOH-lösning och blandade den med aceton och trodde att det skulle göra vad?
 

Heartburn

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 10, 2022
Messages
18
Reaction score
13
Points
3
Renhetsgrad "p.a." - om jag översatte min lokala språkförkortning korrekt måste det betyda >99,5 % av innehållet.
 
Top