Fel i system för läkemedelsbehandling

Brain

Expert Pharmacologist
Joined
Jul 6, 2021
Messages
256
Reaction score
279
Points
63
Under det senaste året har BB-teamet tagit emot över ett och ett halvt tusen olika meddelanden från användare som berättar om sina tidigare möten med droger och sina problem med missbruk.

Rapporterna sträcker sig från sorgliga berättelser om överdoser och för tidig död till mer uppmuntrande berättelser om tillfrisknande. Sådana berättelser har kommit från hela USA,
liksom från Kanada, Storbritannien, Tyskland, Schweiz och Australien. De flesta av berättelserna kommer från personer som lider av missbruk, men bland dem finns också berättelser från föräldrar, makar, syskon och andra anhöriga och vänner till dem som kämpar med problemet.

Av alla dessa erfarenheter framgår ett gemensamt problem: behandling av drogberoende i USA är en dyr och komplicerad verksamhet som alltför ofta är ineffektiv. Med en opioidepidemi som har krävt mer än 700.000 liv sedan 1999 uppvisar landets system för substansmissbruk betydande brister.
Ly8l0PMBw7

De berättelser som BB-teamet publicerat illustrerar dessa problem. Jessica och Mason Davis (namnen har ändrats) investerade mer än 110.000 USD i behandling för sin äldste son, men de flesta behandlingarna misslyckades och han dog ändå. Döttrarna Clover (namnet har ändrats) genomgick behandlingar för 200.000 USD under tio år innan de *****ligen hittade en effektiv metod. Nancy Brown (namnändrat) gick igenom en ekonomisk kris efter att ha förlorat sin äldsta son i drogmissbruk och ägnade flera år åt att försöka skydda sin överlevande dotter från ett liknande öde.

Standardiserade sjukförsäkringar ger inte patienterna tillräckligt skydd mot höga kostnader och dålig vårdkvalitet. Maureen O'Reilly förlorade sin son i drogmissbruk när deras försäkring inte täckte behandling på lämpliga anläggningar och han var tvungen att gå till kliniker av låg kvalitet i Florida, varav några senare stängde.

WskAM2HvTz

Metadon kan hjälpa till att övervinna opiatberoende - bevis för att evidensbaserade och stödjande metoder kan vara effektiva. Många möter dock hinder i form av stigmatisering och strikta regler kring användningen av substanser som metadon.

Här är några faktorer som påverkar problem med medicinsk vård inom drogrehabilitering .


Försäkringsproblem leder till höga behandlingskostnader
Många människor upplever att det är svårt att få försäkringsskydd för drogbehandling. Orsakerna är ofta att man saknar sjukförsäkring eller att försäkringsbolagen vägrar att täcka de tjänster som behövs.

Detta är ett omfattande problem i hela landet.
Enligt National Survey on Drugs and Health behövde cirka 314.000 personer i USA under 2018 läkemedelsbehandling men kunde inte få det på grund av bristande sjukförsäkring eller ekonomisk förmåga. Omkring 100 000 personer kunde inte få behandling även om de hade försäkring eftersom den inte täckte kostnaden för tjänsterna helt eller alls. Det är värt att notera att det finns överlappningar mellan dessa grupper, eftersom deltagarna i undersökningen kunde välja flera svar.
V40PjpzaEq

I en nyligen publicerad rapport från konsultföretaget Milliman konstateras att tillgången till kommersiellt försäkringsskydd för missbruksbehandling försämras, särskilt jämfört med traditionell sjukvård.

Under 2018 var det till exempel 10,1 gånger mer sannolikt att *****envårdsinrättningar för missbruksbehandling var utanför nätverket än medicinska eller kirurgiska *****envårdsinrättningar. Detta kan jämföras med 4,7 gånger 2013. Liknande trender sågs i öppenvårdsanläggningar, vilket gjorde missbruksbehandling dyrare och svårare att få tillgång till.

Maureen O'Reilly upplevde dessa problem på nära håll. Hennes son, Ed Fahey, försökte få hjälp på lokala behandlingshem i New Jersey. Horizon Blue Cross and Blue Shield, som administrerar hans försäkring, vägrade dock att täcka dessa program. Till ***** hittade Ed Fahey behandling i Florida, som täcktes av försäkringen, men han hamnade i "Floridas röra" av undermåliga, dåligt reglerade behandlingshem och nykterhetshem. Tragiskt nog drabbades han av en överdos och dog på nykterhetshuset, som senare stängdes av polisen.

Denna situation illustrerar på ett tydligt sätt de komplexa frågor som rör försäkringsskydd: försäkringsbolagen drar sig ofta för att finansiera drogbehandling, som kan vara mycket dyr, utan att ha en klar uppfattning om vilken medicinsk vård som är tillförlitlig och värd att ersättas.

9nxEkbH8UX


O'Reilly lämnade in en stämningsansökan mot Horizon och deras be*****demedicinska förmånshanterare, Beacon Health Options. Horizon kallade anklagelserna "falska, grundlösa och orättvisa" i ett uttalande, och Beacon avböjde att kommentera situationen.

O'Reilly är inte den enda som står inför liknande svårigheter. Många familjer till missbrukspatienter som stämmer sina försäkringsbolag har haft betydande framgångar: i målet Wit v. United Behavioral Health fann en federal domstol t.ex. att United olagligen nekat tiotusentals klienter täckning för behandling av psykisk ohälsa och missbruk. Be*****et kommer sannolikt att överklagas, men ett lyckat utfall i målet skulle kunna skapa ett prejudikat för hela området.

Försäkringsbolagen verkar känna igen problemet. Företag som Horizon, Beacon och United har arbetat med intresseorganisationen Shatterproof för att utveckla bättre standarder för läkemedelsbehandling.
ZmLtXZMdsB

Allt detta visar tydligt varför läkemedelsbehandling i USA ofta är så dyr. Försäkringssystemet är utformat för att skydda amerikanerna från enorma medicinska kostnader, men är ofta ineffektivt när det gäller missbruksbehandling.

Brist på information om läkemedelsbehandling

Många akademiker och doktorer som studerar drogberoende i USA svarar på frågan om bevisen för en viss terapis effektivitet på samma sätt, "jag vet inte".

Till exempel använder vissa institutioner hippoterapi, där patienter interagerar med hästar, men vi har lite forskning som stöder dess effektivitet. Detsamma gäller för naturbaserad terapi som bygger på utomhusaktiviteter, för vilken det också saknas tillförlitliga vetenskapliga belägg.

Kl67cKT4xV


Därmed inte sagt att dessa metoder har visat sig vara ineffektiva - vi vet bara inte om de fungerar. Detta väcker frågor eftersom behandlingar inom hälso- och sjukvården vanligtvis baseras på vetenskapliga bevis. Det är inte troligt att patienter vill att läkare ska testa olika tekniker på dem i hopp om att något ska fungera.

Tyvärr har bristen på bevis för effektivitet blivit en vanlig metod inom missbruksbehandling .De flesta behandlingshem följer inte ens upp de faktiska resultaten av sitt arbete.

Vissa hävdar att de gör det, men oftast förlitar de sig på uppföljningsundersökningar som är behäftade med fördomar och fel. En patient kan till exempel hävda att han eller hon inte har använt droger, men intervjuaren kontrollerar inte denna information.

Detta är verkligen ett förbiseende både inom sjukvården och i lagstiftningen. Centers for Medicare and Medicaid Services "representerar mer än 4.000 kvalitetsindikatorer. Det finns dock inte ett enda beroendeprogram - noll" - säger Tami Mark, ekonom vid RTI International Research Foundation.

SMqw1jAZsl


Vi har också begränsade uppgifter om den ekonomiska effekten av missbruksbehandling på amerikanska familjer. Det finns extremt få studier om detta ämne.


Tami Mark, tillsammans med intresseorganisationen Shatterproof, försöker råda bot på situationen genom att skapa ett slags "Yelp för rehab".
Projektet syftar till att styra patienter mot evidensbaserad behandling med hjälp av enkäter till vårdgivare, försäkringsanspråk och användarutvärderingar med start nästa år i åtminstone vissa delstater.

För närvarande är dock patienterna i stort sett omedvetna om huruvida en vårdgivare faktiskt är evidensbaserad.

Spelet är inte på full styrka
Det finns mycket information om behandling av drogmissbruk som vi tyvärr inte tillämpar på rätt sätt.

Studier visar till exempel att läkemedel mot opioidberoende som metadon, buprenorfin och naltrexon är mycket effektiva. Dessa läkemedel kan minska dödligheten bland opioidberoende patienter med mer än hälften och hjälpa människor att stanna kvar i behandling mycket mer framgångsrikt än icke-medicinska metoder.

OsWIUQ64Jd


I USA erbjuder dock de flesta rehabanläggningar inte läkemedelsassisterad behandling. Enligt federala uppgifter erbjuder endast 42% av de nästan 15 000 anläggningar som spåras av Substance ***** and Mental Health Services Administration (SAMHSA) någon medicinering för opioidberoende, och mindre än 3% tillhandahåller alla tre federalt godkända mediciner.

Faktum är att många rehabcenter till och med kan motsätta sig användningen av medicinering baserat på missuppfattningen att sådana mediciner bara ersätter ett beroende med ett annat. Ian McLoone berättade att RS Eden rehabcenter i Minnesota försökte övertyga honom om att *****a ta metadon, och att det bara var tack vare hans mammas stöd som han kunde fortsätta ta det.


"Det var det absolut bästa be***** jag kunde ha fattat. Efter det kunde jag *****föra min rehabilitering, skaffa ett sommarjobb och börja på en forskarutbildning som jag *****förde med framgång. Jag kunde bygga upp det liv, den familj och den karriär som jag hade drömt om. Metadon spelade verkligen en stor roll i det
" - berättade McLoone.

Orsakerna till att behandlingen inte är evidensbaserad återspeglar inte bara branschens egna be*****, utan även politiska be*****.

WAKZV6207U


Trots åratal av bevis och stöd från organisationer som American Medical Association, Centers for Disease Control and Prevention och Världshälsoorganisationen är sprututbytesprogram fortfarande förbjudna i stora delar av USA. Receptbelagt heroin, som ges till personer med behandlingsresistent beroende, stöds av solid forskning, inklusive en omfattande granskning från RAND Corporation, men har fått lite uppmärksamhet från amerikanska be*****sfattare.

*****satsen är att om vi inte börjar använda även de effektiva metoder som finns tillgängliga kommer våra framsteg när det gäller att ta itu med opioidkrisen och narkotikamissbruksproblemet i allmänhet att vara extremt begränsade.


Det finns fortfarande ett stigma

När jag diskuterar frågor som rör missbruk kommer jag alltid in på ämnet stigma. Detta fenomen är kärnan i den forskning som jag har bedrivit genom olika BB-projekt eller andra.

Jag slogs av situationen i Vermont 2017 när delstaten reformerade sitt system för läkemedelsbehandling. När många människor frågade tjänstemännen om vilka utmaningar de stött på när de skulle implementera nya vårdmodeller förväntade sig alla att få höra om finansiella utmaningar - en vanlig svårighet vid policyutveckling. Tjänstemännen konstaterade dock att pengar inte var det största hindret.

Det största problemet visade sig vara stigmatiseringen av missbruk, som bygger på uppfattningen att det är ett moraliskt misslyckande, inte ett medicinskt problem, och att människor med missbruk inte förtjänar offentliga resurser. När stigmatiseringen väl hade övervunnits blev de ekonomiska resurserna lättillgängliga.

Detta är ett stort problem med USA:s inställning till missbruksbehandling i allmänhet. Den långsiktiga uppfattningen att missbruk är ett moraliskt misslyckande som förpassas till det straffrättsliga systemet, snarare än att erkänna det som ett medicinskt tillstånd som kräver folkhälsoresurser, fortsätter att plåga situationen.

Varför är informationen om behandlingscenter för alkoholberoende och deras resultat så bristfällig? Hur är det möjligt att behandling av alkoholberoende fortfarande är så dyr och ineffektiv för så många? Varför tillämpas inte den kunskap som finns? Finns det tillräckligt stöd från försäkringsbolagen för att täcka kostnader för missbruksbehandling?

Lr5ejvSA8H


Det finns ett populärt svar på alla dessa frågor: stigmatisering leder till förvrängda uppfattningar om missbruk bland allmänheten och be*****sfattarna, som följaktligen inte gör tillräckligt för att förändra den nuvarande situationen.

Som Keith Humphries, expert på narkotikapolitik vid Stanford , konstaterade: "Dessa problem har funnits med oss under en mycket lång tid. Jag har inte hört en enda politiker uttrycka upprördhet över kvaliteten på alkoholistbehandlingen i vårt samhälle. Det är nästan otänkbart". Problemet förblir olöst tills en betydande del av samhället övervinner sina förutfattade meningar om missbruk.

Detsker dock positiva förändringar - många människor är villiga att bekämpa stigmatisering (inklusive vårt team).Project BB arbetar varje dag för att hjälpa drogmissbrukare, informera människor om säker droganvändning och genomföra aktiviteter för att minska drogskadorna.
 

Amfetamin

Don't buy from me
New Member
Language
🇬🇧
Joined
Oct 15, 2024
Messages
2
Reaction score
0
Points
1
Metadon hjälpte mig att få tillbaka mitt liv, men jag håller med om allt som sägs här.
Det finns mycket som kan göras för att göra det bättre och skillnaderna mellan alla länder i EU är enorma, både när det gäller vilken medicin du kan få (morfin, heroin, metadon, levometadon, buprenorfin) och reglerna kring den (återfall och liknande) som inte heller är särskilt bra.

Jag är lycklig på metadon och adhd-medicin sedan evigt men jag är inte alla så jag vet att vissa människor behöver en annan medicin för att fungera, och ibland också ett stimulerande medel för adhd (ofta).

Men ja, tack för att du skrev om det här!
 
Top