Aluminiumamalgam (Al/Hg) sammanfattning

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1

Introduktion

Här kan du hitta detaljerad information om aluminiumamalgam, det är att producera manualer från kvicksilvernitrat eller kvicksilverklorid. Det finns en handbok för kvicksilvernitratsyntes med videoinstruktioner. Kvicksilverkloridsyntes beskrivs inte av anledningen att den produceras från kvicksilvernitrat. Aluminiumamalgam är ett av ett antal metallamalgam som inte beskrivs här av anledningen till att endast aluminiumamalgam huvudsakligen används i syntetiska vägar för olaglig narkotikaproduktion.

Vad är amalgam

Ett amalgam är en legering av kvicksilver med en annan metall. Det kan vara en vätska, en mjuk pasta eller ett fast ämne, beroende på andelen kvicksilver. Dessa legeringar bildas genom metallbindning, där den elektrostatiska attraktionskraften hos ledningselektronerna arbetar för att binda alla positivt laddade metalljoner tillsammans i en kristallgitterstruktur. Nästan alla metaller kan bilda amalgam med kvicksilver, med undantag för järn, platina, volfram och tantal. Silver-kvicksilveramalgam är viktiga inom tandvården och guld-kvicksilveramalgam används vid utvinning av guld ur malm. Inom tandvårdenhar man använt legeringar av kvicksilver med metaller som silver, koppar, indium, tenn och zink.
1Xc2v6WdVJ
PqusZFdRw3
Aluminium kan bilda ett amalgam genom en reaktion med kvicksilver. Aluminiumamalgam kan framställas genom att antingen mala aluminiumpellets eller aluminiumtråd i kvicksilver eller genom att låta aluminiumtråd eller aluminiumfolie reagera med en lösning av kvicksilverklorid/kvicksilversulfat. Detta amalgam används som reagens för att reducera föreningar, t.ex. reduktion av nitroföreningar till aminer. Aluminiumet är den ultimata elektrongivaren och kvicksilvret förmedlar elektronöverföringen. Själva reaktionen och avfallet från den innehåller kvicksilver, så det krävs särskilda säkerhetsåtgärder och avfallshanteringsmetoder. Som ett miljövänligare alternativ kan hydrider eller andra reduktionsmedel ofta användas för att åstadkomma samma syntetiska resultat. Ett annat miljövänligt alternativ är en legering av aluminium och gallium, som på samma sätt gör aluminiumet mer reaktivt genom att hindra det från att bilda ett oxidskikt.

RW5BmqgFpc
Aluminium i luft skyddas normalt av ett molekyltunt skikt av sin egen oxid. Detta aluminiumoxidskikt fungerar som en skyddande barriär mot det underliggande aluminiumet och förhindrar kemiska reaktioner med metallen. Kvicksilver som kommer i kontakt med det gör ingen skada. Men om något elementärt aluminium exponeras (även genom en ny repa) kan kvicksilvret kombineras med det för att bilda amalgam. Denna process kan fortsätta långt bortom den omedelbart exponerade metallytan och potentiellt reagera med en stor del av aluminiummassan innan den *****ligen av*****as.

Närvaron av vatten i lösningen är enligt uppgift nödvändig; det elektronrika amalgamet kommer att oxidera aluminium och reducera H+ från vatten, vilket skapar aluminiumhydroxid (Al(OH)3) och vätgas (H2). Elektronerna från aluminiumet reducerar kvicksilverjonen Hg2+ till metalliskt kvicksilver. Det metalliska kvicksilvret kan sedan bilda ett amalgam med den exponerade aluminiummetallen. Det amalgamerade aluminiumet oxideras sedan av vatten, varvid aluminiumet omvandlas till aluminiumhydroxid och fritt metalliskt kvicksilver frigörs.
Detgenererade kvicksilvret cirkulerar sedan genom de två sista stegen tills aluminiummetalltillgången är uttömd.
PGYKuHjRrT

Metoder för beredning

Al/Hg-amalgam från HgCl2 i MeOH-lösning
Ställ upp en två-liters trehalsad kolv med platt botten och plugga en av halsarna. Placera en återflödeskondensor i det mittersta hålet. Apparaten placerades på omrörare/värmeplatta. Skär Reynolds Heavy Duty aluminiumfolie i ca 1" rutor, så att det blir totalt 27,5 g.
6IY1yRCULm
QToCGUYNMO

5 g folie i 1"-rutor och 5 g folie och folie efter 8-10 sekunders malning i en kaffekvarn från Braun

OnwrQuCyt2
TjdFSKozyW

Närbild av foliebollar och 27,5 g folie i en 2000 mL kolv med platt botten

Lägg 5 g satser i en liten Braun-kaffekvarn och mal folien i 8-10 sekunder. Folien blir inte riktigt "mald", men den blir till små bollar. Det här fungerar otroligt bra. Det kanske låter konstigt att lägga sin folie i en kaffekvarn, men detta är utan tvekan ett genombrott i beredningen av aluminium för Al/Hg. Därefter löstes 400 mg HgCl2 upp i 750 ml MeOH av laboratoriekvalitet. När MeOH var klar (all HgCl2 upplöst) hälldes den också i kolven och kondensorn sattes på plats. Det rördes om i 5-10 sekunder varje minut eller så. Efter mindre än 10 minuter syntes svaga bubblor, lösningen var grå och aluminiumet var betydligt mindre glänsande. Några bitar hade börjat flyta. När amalgamet är färdigt upphör gasutvecklingen.
KSfEMgrNFT

Amalgamering
*****förd

Torrt Al/Hg-amalgam från Hg(NO3)2

Vi tar 14 g aluminiumfolie och river den med händerna i bitar som är 2x2, 3x3 cm stora. Var noga med att riva, inte skära, för att öka ytan. Placera i en 3-halsad rundbottnad kolv och fyll folien helt med vatten.
Htd1eO3lo5
Nu förbereder vi kvicksilversaltet. Vi tar en kvicksilvertermometer från apoteket, lindar in den i papper, bryter den vid bottenspetsen. Häll allt kvicksilver (~ 1-2 g) i ett glas, där du sedan tillsätter 4 mL salpetersyra (70%). Glöm inte att kvicksilverångor är hälsofarliga! För att initiera reaktionen måste glaset värmas upp till ca 50 grader under omrörning ibland. Allt kvicksilver löstes upp under ca 30 minuter och en orange gas, kväveoxid (IV), frigjordes från glaset. Reaktionsekvationen är som följer .
Hg + 4HNO3 ----> Hg(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O
WfyI0znvjK

Visa mediaobjekt 6
Pipettera 2 mL av lösningen och placera den i en rundbottnad kolv med folie. Efter ca 5 minuter förlorar folien sin glans, blir matt och ett litet lager grått slam (aluminiumhydroxid) samlas i botten av kolven. Efter 10-15 minuter stannar reaktionen, detta kan ses genom att gasutvecklingen upphör.
XClBG4hTiW
Vi tappar vätskan och sköljer folien med vatten 3 gånger.
Xyu1b86dt0
Ättiksyra används ofta för att producera väte, men jag "startar" reaktionen för att producera väte med vatten. Mindre surt medium, vilket innebär att mindre alkali måste tillsättas senare. Många människor ställer frågan: "Hur tar man bort detta vatten?" Det finns inget behov av att ta bort vatten någonstans, det reagerar med aluminium och väte erhålls: 2Al + 6H2O ---> 2Al (OH)3 + 3H2

Hur man använder det

Al-amalgam (Al / Hg) används ofta i reduktionsorganiska reaktioner av nitroföreningar till aminer. Reduktionsreaktionen är en exoterm reaktion i en potta med Al/Hg med en omättad organisk förening. Aluminium, vatten och kvicksilver frigör vätgas (H2) i reaktionsblandningen och mättar organiska föreningar. Du kan möta Al / Hg-reduktion i de mest populära reaktionerna, såsom syntes av amfetamin från P2NP via Al / Hg (video), fullständig MDMA-syntes från sassafrasolja, syntes och extraktion av d-amfetamin (Nabenhower, 1942) ochså vidare.
 
Last edited:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Enligt wikipedia behövs varm och koncentrerad salpetersyra för framställning av kvicksilver(II)nitrat, eller gör det ingen skillnad?
Reaktionen med het salpetersyra ser åtminstone mer våldsam ut, det bildas mycket gas och det tog inte 10 minuter.

Med kvicksilver(II)nitrat och aluminiumnitrat, finns det något förhållande att följa? Eller hur kan man bestämma rätt mängd så att man får rätt amalgam.

Är det ett misstag att ha en salpetersyralösning med ca 50 mg kvicksilver(II)nitrat upplöst i 0,1 ml lösning? För jag läste att man ska använda en sur lösning för att förhindra utfällning av hydrolysprodukter.
Eller vilka andra möjligheter finns det?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Hej
svar:

Ungefärligt förhållande är från 1:1300 upp till 1:650 (kvicksilver (II) nitrat till Al i mol).
Denna syra aktiverar Al-foliens yta för att starta reaktion med Hg. Mycket syra kommer att förstöra reduktionsprodukten. Det är inte nödvändigt att använda.
Vilka hydrolysprodukter menar du?
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
ok, så det gör ingen skillnad om man tillsätter varm salpetersyra till kvicksilvret eller kall och sedan värmer upp den. Förmodligen är den andra metoden mer skonsam.

Detta är ett relativt stort intervall, med 50 g Al skulle detta vara en mängd från 0,4 g till 0,9 g. Men nu vet jag varför en ökning av matningen inte gav mycket mer utbyte, alldeles för lite salt för att bilda amalgam. Tack så mycket!

Är det bättre att ge mer kvicksilver(II)nitrat eller bara så mycket som behövs? Jag har alltid antagit att amalgamet är en kedjereaktion, som bara behöver en knuff för att reagera helt.
Vad betyder mycket syra? Sur lösning betyder att jag har lite mer syra än vad som reagerat i lösningen.
Jag löste upp 21 g kvicksilver i 70 ml 60 % HNO3, vilket borde ge en koncentration på 0,1 ml sur lösning till ca 50 mg kvicksilver(II)nitrat, och jag skulle ha hällt i ca 50 ml HNO3 för mycket.
Det skulle vara ca 1 ml (0,5 g salt) syralösning för 50 g Al. Är detta redan för mycket syra?
Jag tror att detta betyder monohydrat, oktahydrat och hemihydrat.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Nödvändig mängd skulle vara bättre, överskott av Hg-salt kommer att göra mer Hg-innehållande avfall.
Jag menar överskott av syra, din kvantitativa är ok.
Jag tror att ett överskott av syra kan sakta ner Hg och Al(OH)3 bildningsreaktion i enlighet med Le Chateliers princip
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Okej, jag förstår, så jag behöver inte oroa mig för hydrolysprodukterna utan snarare för att överskottet av salpetersyra förstör min amalgamering.

Jag fortsatte mycket teoretiskt enligt principen att jag vill ha 50 mg per 0,1 ml lösning och tog denna formel och beräknade resten:
3HG + 8HNO3 --> 3HG(NO3)²+...+....
601,77g+504,08g -->1027,86g +...+...
2,93g+2,45g -->5g +...+...
5g kvicksilver(II)nitrat + 10ml HNO3 = koncentration 0,05g/0,1ml
70 ml HNO3 kräver därför 21 g kvicksilver.
Av 70 ml HNO3 bör 17,15 g = 12,55 ml ha reagerat och återstoden (57 ml) skulle vara den sura lösningen.

Vilket är det bästa sättet att spara min beredda lösning?
-Kan jag destillera bort salpetersyran? Vad skulle bli kvar, det rena kvicksilversaltet? Men med den lilla kvantiteten skulle detta säkert bli för dyrt.

-Eller ska jag hellre tillsätta kvicksilver och värma upp det hela för att få en högre koncentration av kvicksilversalt och mindre syra?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Du har gjort fel reaktion och därmed fel mängd reagens. Titta på mitt ämne ovan, det är rätt reaktion.
För***** den lufttätt och lägg den i kylen
Du behöver inte göra dessa procedurer, mannen. Om du vill lösa Hg i HNO3 måste du värma det. Du kan använda återflödeskondensor för att undvika avdunstning av syra.
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Men, herrn, reaktionen
HG + 2HNO3 --> HG(NO3)² +NO2 + H2O
från ditt inlägg kan inte vara korrekt,
HG + 2HNO3 --> HG(NO3)²+ H2 skulle vara den korrekta om så är fallet, men det borde förmodligen vara ->
HG + 4HNO3 --> HG(NO3)² + 2NO2 + 2H2O, annars är molekylnumret på båda sidor inte korrekt, du skulle sakna ett kväve och tre syre. Håller du med mig om detta? I vilket fall som helst bildas kvävedioxid (NO2), jag håller med dig till 100%, jag kunde lukta det.
Min reaktion med kväveoxid (NO)
3HG + 8HNO3 -->3HG(NO3)² + 2NO + 4H2O
skulle också vara korrekt, från molekylnumren, men kväveoxid är luktfri, så det kan inte vara rätt, mitt fel.

Ingen aning om varför jag kan hitta så många reaktioner för HG + HNO3 och vilken som är den rätta.
Jag trodde att min lösning inte var rätt, för sur, åtminstone var det så jag förstod dig, och jag tänkte på två sätt att "rädda" min lösning, destillera eller koncentrera. Men...
Det verkar inte nödvändigt trots allt, som du just skrev.

Jag kommer sedan att använda den nya reaktionen om du håller med mig för beräkning i framtiden för att bestämma rätt mängd kvicksilversalt.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Ja, du har rätt! Det här är exakt rätt. Tack för din anmälan. NO2 är rätt produkt, brun gas.
3EkWQSjFeV
Ohh, ledsen för missförstånd. Du kan avdunsta syra, men använd väl ventilerad plats och använd mask med handskar!
 
Last edited by a moderator:

diogenes

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
97
Points
28
Hej Patton, jag försökte lägga min folie i kaffekvarnen (i min yttersta desperation) men var inte säker på om det skulle fungera, så jag lämnade de små bollarna åt sidan, men sedan läste jag ditt inlägg ovan och det ingav nytt hopp i mig. Min fråga är, kan den användas med den normala amalgamationsmetoden också eller bara med MeOH. Det skulle vara en livräddare eftersom det är en mördare att riva upp all denna folie. Tack
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Hej, Diogenes. Ja, det kan du.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
97
Points
28
Hur vet jag när de små kulorna (som görs av kaffekvarnen) är amalgamerade och klara att användas? Vilka tecken ska jag hålla utkik efter?

Förstår jag också väl att reaktionen behöver mer folie när man använder kaffekvarnsmetoden? Om ja, vad är andelen enligt din erfarenhet?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Färg och bubblor. När bubblorna är färdiga är det bara att köra igång
du måste räkna den efter massa, skärning och blandning i mixer används för att öka kvadratytan
 
Last edited by a moderator:

diogenes

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
97
Points
28
Tack Patton, ska prova det och kommer att använda samma vikt på folien (även om det ser mycket mindre ut så här och en timme kortare den tid det tar :) ).
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Jag undrar om man kan använda aluminiumpulver istället för folie eller bitar? Ungefär som tyskt mörkt pulver (200 mesh - 2 mikron). Om man blandar det med kvicksilvernitrat, vad blir då resultatet?
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Jag har läst att det inte är så bra eftersom man inte kan få bra amalgam från pulver, det reagerar för snabbt, jag har aldrig provat det själv, men folie används alltid.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Okej, intressant. Var har du läst det, jag skulle gärna vilja läsa det också! Jag förväntar mig att reaktionen blir direkt våldsam, som reaktioner brukar vara med alupulver, men varför skulle reaktionstiden påverka *****produkten?
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Ledsen att jag inte kan ge en länk, jag tror att det var i ett gammalt forum. Vi är säkert inte de enda två som tycker att ju större yta som kan reagera desto bättre, men i det här fallet är det nog inte så, eftersom praktiskt taget alla kockar alltid arbetar med folie. Varför exakt kan jag inte säga, tyvärr. Kanske någon expert här kan svara på varför det inte är pulver utan folie som används här.

Reaktionen kan också gå för snabbt. Till exempel kan en kontrollerad reaktion som löper jämnt över en lång tidsperiod vara mycket mer fullständig i omvandlingen av ämnen än en kort våldsam reaktion.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Ah, okej, jag fattar. Jag tänkte bara på reaktionen för att producera aluminiumamalgam. Men sen är det reduktionen av P2NP... Det är där det pulveriserade amalgamet kan vara för snabbt för att fungera.
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Language
🇫🇷
Joined
Apr 10, 2022
Messages
300
Reaction score
164
Points
43
för termometertekniken behöver vi salpetersyra bara 70%? (inte ok för 60/65/69,5% ... inte samma pris)
 
Top