Tolueen synthese via Freidel-Craft's reactie

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1

Inleiding.

Ik wil jullie aandacht vestigen op de synthese van tolueen via de reactie van Freidel-Craft. Deze methode is vrij moeilijk en vereist enige chemische ervaring omdat er manipulaties zijn met agressieve gassen, gefractioneerde destillatie en gevaarlijke stoffen. Als je de mogelijkheid hebt om tolueen (methylbenzeen) in een chemische winkel te kopen, is dat beter dan te lijden en dit experiment uit te voeren. In andere gevallen, gebruik deze methode en wees voorzichtig, gebruik alle veiligheidsuitrusting zoals chemisch glas, handschoenen, chemische jas en ademhalingsmasker. Voer experimenten uit onder een uittrekbare sonde of onder een afzuigkap in een goed geventileerde ruimte.

TuvJTG4eCk
Uiterlijk: kleurloze vloeistof met een zoete, prikkelende, benzeenachtige geur;
Kookpunt: 110,6 °C/760 mm Hg;
Smeltpunt: -95 °C;
Molecuulgewicht: 92,141 g/mol;
Dichtheid: 0,86694 g/ml (20 °C).

Apparatuur en glaswerk.

  • 2 L x 3 Rondbodemkolf met twee halsmaten;
  • 0,5 L druppeltrechter;
  • x2 Verwarmingsmantel;
  • x2 Calciumchloridebuis;
  • Glazen buizen;
  • Verbindingsstuk voor glazen buisjes naar de kelen van de erlenmeyer;
  • Spoelkolf;
  • x2 Terugvloeikoeler;
  • Afzuiging met waterstraal;
  • Destillatieapparaat met vigreux-kolom;
  • Retortstandaard en klem om apparaat vast te zetten;
  • Laboratoriumweegschaal (1 - 200 g is geschikt);
  • Erlenmeyers van 100 ml x2 en 200 ml x2 met stop;
  • 1 L Maatcilinder;
  • 200 ml x2; 100 ml x2 Bekerglazen;
  • Conventionele trechter.

Reagentia.

  • 300 ml Zwavelzuur conc. (H2SO4);
  • 200 g Natriumchloride (NaCl);
  • 500 ml Methanol (MeOH);
  • 30 g watervrij zinkchloride (ZnCl2);
  • 92 g Watervrij aluminiumchloride (AlCl3);
  • 500 ml benzeen.

Procedure.

1. Eerst zetten we de installatie voor tolueen-synthese in elkaar. De eerste stap is het assembleren van de installatie voor zoutzuurgassynthese. Een tweehals rondbodemkolf verbonden met een druppeltrechter met zwavelzuur (H2SO4) (controleer de hoeveelheid gasvormig waterstofchloride). Plaats natriumchloride (NaCl) op de bodem van de erlenmeyer en plaats deze erlenmeyer op een verwarmingsmantel. We verbinden de uitlaat van de kolf met een calciumchloridebuis en brengen deze via een glazen buis op de bodem van de tweede rondbodemkolf met twee halsmaten.
C63eLRwhxf
2. Plaats de tweede kolf in de verwarmingsmantel en giet methanol (CH3OH) (gedroogd met magnesium- of kopersulfaat) in de kolf. Voeg wat watervrij zinkchloride (ZnCl2) toe. We sluiten een refluxkoeler aan op de tweede hals van deze kolf en verbinden de uitgang met een spoelkolf gevuld met geconcentreerd zwavelzuur.
ILSzyF4hrR
3. Sluit de uitgang van de wasfles aan op een calciumchloridebuis en vervolgens op een glazen buis die de bodem van de derde kolf met twee halsopeningen raakt.

4. Giet 500 ml benzeen in de derde kolf, voeg 92 g watervrij aluminiumchloride (AlCl3) toe en sluit de kolf af met een terugvloeikoeler. Giet 500 ml benzeen in de derde kolf, voeg 92 g watervrij aluminiumchloride (AlCl3) toe en sluit de hals af met een refluxkoeler, waarvan de uitlaat is aangesloten op een waterstraalpomp.

5. We zetten het apparaat aan door de verwarming van benzeen en methanol aan te zetten. Zodra de methanol begint te koken, openen we de druppeltrechter met zwavelzuur en beginnen we waterstofchloridegas te genereren. Waterstofchloride dat door een calciumchloridebuis wordt gedroogd en in de aanwezigheid van ZnCl2-katalysator in kokende methanol terechtkomt, vormt monochloormethaan (CH3Cl). Gedroogd monochloormethaan gas komt in de kolf met benzeen en vormt tolueen door het Friedel-Crafts alkyleringsmechanisme in de aanwezigheid van AlCl3 katalysator.
19eiKCtx2X
6. De reactie moet worden gecontroleerd in de tijd 6-8 uur, omdat de opbrengst van producten vanaf een bepaald moment sterk begint te verschuiven in de richting van xylenen (dimethylbenzenen).
MJiD8pQlBg
7. Na beëindiging van de reactie moet het mengsel van benzeen, tolueen en xylenen worden gedestilleerd met een vigreux-kolom. Het systeem is vrij complex - polyazeotroop, waardoor het vrij moeilijk is om zuivere stoffen te verkrijgen door meerdere destillaties met een hoge vigreuxkolom.
Pcb7RonNk5
JRyW36OXpm
Kookpunten van zuivere stoffen.
Benzeen Bp = 80,1 °C;
Tolueen Bp = 111 °C;
Ortho-xyleen Bp = 144 °C;
Para-xyleen Bp = 138 °C;
Meta-xyleen Bp = 139 °C.

 
Last edited:

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Je kunt het gebruiken om benzoëzuur of benzaldehyde te produceren en te gebruiken in volgende syntheses van mph of meth.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Of je zou methaquolon (Mandrax, Quaaludes) kunnen maken door nitratie van tolueen, isolatie van o-nitrotolueen, vervolgens synthese van o-toluidine en daaropvolgende reactie met anthranilzuur en GAA. Ik zal een synthesebeschrijving hiervan posten zodra ik tijd heb.
 
Last edited:

T0lek511

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 10, 2023
Messages
126
Reaction score
85
Points
28
Deals
1
In tsjechië is topeen op de hobbymarkt, maar benzeen is strikt beperkt chemische stof
 

Jeff_Benzoz

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 27, 2023
Messages
5
Reaction score
4
Points
3
Toulene werd voor het eerst gewonnen uit olie van pijnbomen, klopt dat?
Weet iemand hoe zo'n methode in zijn werk gaat en in welke richting?
 

middlemaneu

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 25, 2023
Messages
59
Reaction score
37
Points
18
Is O-toulidine een gecontroleerde chemische stof geworden? In verschillende EU-landen kan het nog steeds in bulk worden verkregen voor een spotgoedkope prijs. Maar ik neem aan dat als het rechtstreeks wordt besteld bij de chemicus die er wat dan ook mee doet, alleen al het idee dat het gecontroleerd zou kunnen zijn en de naam/het adres genoteerd, wat willekeurige paranoia zou veroorzaken. Ik hoorde verschillende apothekers uit het Verenigd Koninkrijk zeggen dat de klop niet zo zeldzaam is en dat het verkrijgen van wat voor chemische stof dan ook in bulk al iets is om je zorgen over te maken.
LE heeft echt niets beters te doen -_-
 
Top