TheVacuumGuy's gids voor het bouwen van een multifunctionele vacuümpomp.

TheVacuumGuy

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
61
Multifunctionele vacuümpomp

van de VACUUM-man

Wat?

Vacuümpompen zijn een behoorlijk duur beestje, en je moet er goed op letten dat ze niet kapotgaan door gassen, zuren enzovoort.

In deze gids beschrijf ik hoe je je eigen pomp kunt maken, voor een fractie van de kosten en met extra voordelen:

• presteert zeer redelijk. kan water koken op kamertemperatuur

• is bestand tegen chemicaliën

• het is in staat om vloeistoffen uit/over te pompen (van je reactiemengsel, of water uit een warm/koud bad

• kan worden gebruikt als gaswasser.

• Bereikt een druk die laag genoeg is om water op kamertemperatuur te laten koken.

• Regel de sterkte met een knop.

Temp F
Temp. C
Microns
inHg
PSIA
WATER BOIL
212
100
759,968
0.00
14.696
APPARAAT GEMIDDELDE
76
24.44
22,860
29.02
0.442
APPARAAT MAX
59
15
12,700
29.42
0.245

Benodigde materialen

1 - Een waterpomp. Doe niet goedkoop op Amazon! Betaal wat meer voor goed spul!

Zorg ervoor dat het 12v (of 24v) is. Ga voor een hogere druk boven een hogere doorvoer. Een debiet van ongeveer 5 tot 8 L/m is voldoende. Maar de druk moet minstens rond de 5 bar/80 psi liggen. De amazonepompen gaan binnen de eerste week kapot. Die duurdere pompen gaan jaren mee! ( en ik heb bijna alles verpompt (broom, piranha-oplossing, enz.). De pompen gaan ook niet kapot als ze droog staan.

.

R3gsJ1CWSP

2 - Een plastic doos, zoals curver of iets dergelijks.
Aanbevolen om een hoger model te nemen. Afmetingen gemiddeld:
w: 30cm x d: 35cm x h: 40cm

DzmQINqgB8

3 - Slangen . Ga ook niet voor goedkoop. Ik heb een EPDM-benzineslang genomen met een binnenmaat van 10 mm. Ongeveer een meter of 4 geeft je wat ruimte voor fouten.

Wq3sAbanlh

4 - Waterstraalpomp. Of ventauripomp. Kost niet meer dan €50. Kies PTFE!
Zorg dat er een adapter bij zit, zodat je de schroefaansluiting kunt vervangen door een "slangaansluiting".

ScLUpDofrd

5 - Voeding. Deze kan (in tegenstelling tot punt 1) perfect worden gekocht bij Amazon. Zorg dat je de beste stroomsterkte hebt, dus 30V-10A in plaats van 60V-5A of 120V-3A.

9pSkNaiotL

6 - Optioneel, maar dit is wat ik heb gedaan. Een rek

3CJAirz0tD
9a2S0CmviM

7 - Bedrading en vacuümslang (siliconen bijvoorbeeld) 10 mm. En slangklemmen (die met een vleugelmoer zijn het handigst)

Pd4NaUeLOG
4epdLh8VNB
WQVCLRyKAk

"Schematisch" zijaanzicht

Het rek vanaf de zijkant, met de motor eronder op de vloer.

Op de eerste lade komt de plastic curverbox.

Op de tweede lade komt de voedingseenheid.

De curverbox kan eenvoudig worden geleegd door de 2 schijven eruit te trekken en
eruit te trekken. Vervolgens duw je hem er met vers water weer in en laat je de slangen weer in het water komen.

- Als je echt een lage druk nodig hebt, kun je hem op steroïden zetten door een lading ijsblokjes aan het water toe te voegen.
- Je kunt natriumbicarbonaat aan het water toevoegen als neutralisator.
- Je kunt de vacuümleiding met een adapter gebruiken om het uitlaatgas van je apparaat op te vangen in plaats van een slang naar buiten.

Gebruik dit NIET ALLEEN voor het koelen van je condensors!

C4pWx0qlvR

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,096
Deals
1
Welke venturi's gebruik je? Toen ik ze bekeek, leek het erop dat je kon kiezen uit $20 voor een plastic exemplaar of $300 voor een metalen exemplaar van een wetenschappelijk merk.

TheVacuumGuy

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
61
Ptfe een . Zoals zo

ZBdf95hb7a

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,096
Deals
1
Ik vroeg me af of de plastic afzuigers een bruikbaar vacuüm konden trekken, en ja dat kunnen ze. Glazen en metalen afzuigers kunnen ECHT een vacuüm trekken als je ijs gebruikt. Ik zag dat een plastic aspirator 150mm/hg kan halen (atmosferische druk is 760 mm/hg) en sommige dure kunnen tot 50mm/hg trekken, -13,7 psi. Ik geloof dat je zei dat je het water niet koelde, maar de dampdruk van water bepaalt hoeveel vacuüm het kan trekken, dus koud water zou het harder laten trekken, maar ik zie geen reden waarom je dat nodig zou hebben.

TheVacuumGuy

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
61
I did mention ice for real power. I built mine 14 months ago and I've used ice 2 times (for testing). Why would I need to go sub millibar ?

With metal ones, try pumping some acid through it and see what happens.

And glass one is not for me. I'm the guy needing to weekly order some glassware that I broke 🤭

All in all, this works perfectly for nearly all use cases. Actually I use it the most to pump water from my reaction mixture, or pump the mixture itself to another flask. And of course vacuum filtration. And all this without the need for all sorts of traps

Here are the details of this plastic unit I have . 16/24 mbar is more than sufficient imho for a home chemist.

And the water consumption is 0 since you recirculate it

Water consumption approx. 190 l/h at 3.5 bar flow pressure
Suction capacity approx. 400 l air/h at 3.5 bar flow pressure
Max. vacuum at 3.5 bar water pressure approx. 16 mbar at +12 °C
approx. 24 mbar at +20 °C
Length of water jet pump with R3⁄4″ connection approx. 210 mm

Last edited: