Theoretisch onderzoek: Baylis-Hillman PEA synthese via oxazolidon/Oxazolone tussenproducten

ProxyProxy

Don't buy from me
New Member
Joined
May 23, 2023
Messages
6
Reaction score
4
Points
3
Inleiding:

Een bepaalde verkoper online (die niet bij naam genoemd zal worden) lijkt een "nieuwe" route naar fenethylamines te suggereren.
De reactie van aldehyde naar amine verloopt in 3 verschillende stappen:

1) Eerst wordt een Baylis-Hillman reactie gebruikt om een arylaldehyde te koppelen aan acrylamide met behulp van een tertiaire amine base zoals
DMAP (4-dimethylaminopyridine) of DABCO/TEDA (triëthyleendiamine).
Acrylamide is een industriële chemische stof die wordt gebruikt om polymeren te maken en wordt ook geassocieerd met verbrand voedsel.

2) Vervolgens wordt een aangepaste Hofmann-herschikking uitgevoerd.
In tegenstelling tot de "gewone" Hofmann-reactie is het belangrijk op te merken dat het eindproduct geen amine is.
Het tussenliggende isocyanaat ondergaat geen hydrolyse door water om het carbaminezuur te vormen dat vervolgens wordt gedecarboxyleerd om het amine te krijgen.
In plaats daarvan ondergaat de in stap 1 gevormde benzylalcohol een intramoleculaire cyclisatie waarbij een 5-lidige carbamaatring wordt gevormd (die zowel een ester als een amide is).
Er vindt een reeks snelle protonwisselingen plaats die vervolgens het ongeconjugeerde oxazolidon isomeriseert tot het stabielere geconjugeerde oxazolon.

3) In de laatste stap wordt een palladium op koolstof reductie uitgevoerd met behulp van 3 equivalenten waterstofgas.
Het eerste waterstofequivalent wordt gebruikt om de oxazolonring open te breken, waarbij een formiaatester en een imine ontstaan die vervolgens worden
worden gereduceerd door de resterende 2 waterstofequivalenten. Het gewenste amine wordt gevormd samen met mierenzuur als bijproduct.

Het is mogelijk dat deze reactie al bekend is in de clandestiene wereld(zij het een zeer goed bewaard geheim),
Ik durf echter te zeggen dat de reactie "nieuw" is, omdat ik nog nooit discussies/documentaties over deze reactie heb gehoord op soortgelijke forums of in de literatuur.
Het precieze mechanisme van de reactie is onbekend, hoewel ik mijn best heb gedaan om het mechanisme op te helderen.
Als je het niet eens bent met mijn mechanistische aannames, leg dan alsjeblieft je gedachten/kritiek met goede argumenten uit in de commentaren.
Je feedback wordt zeer op prijs gesteld.

Literatuur:

[1]
Pedro Molina, Alberto Tarraga, in het boek "Comprehensive Organic Functional Group Transformations", 1995, ISBN: 978-0-08-044705-6

"Er is gebleken dat loodtetraacetaat in pyridine een milde procedure biedt voor een snelle, hoogrenderende, Hofmann-achtige herschikking van β-hydroxy primaire amiden tot 2-oxazolidinonen, via het overeenkomstige β-hydroxyisocyanaat"

[2]
Shinobu Hazama, S. Ichikawa, Fumihiro Yonebayashi, in het Japanese Journal of Forensic Science and Technology, 2008, DOI: 10.3408/jafst.13..67

"We ontwikkelden een nieuwe en handige methode voor de synthese van levo-methamfetamine met d-norefedrine (d-NE) als uitgangsmateriaal. d-NE werd behandeld met 1,1-carbonyldiimidazol om het overeenkomstige cyclische carbamaat te produceren, en het product werd behandeld met natriumhydride en jodomethaan om een mono-N-gemethyleerd aminederivaat te vormen, dat werd behandeld met palladium op actieve kool in waterstofatmosfeer voor katalytische reductie. Na toevoeging van waterig waterstofchloride (HCl) werd l-MA verkregen als HCl-zout (totale opbrengst 58%)".

Literatuur Mechanisme/Reactieschema:

GlpAdYsLND

Voorgesteld (hypothetisch) mechanisme/reactieschema:

7nSrmEf0FA

Vragen die nog beantwoord moeten worden:

1) Wat zijn de
exacte reactiecondities (temp, conc, rxn tijd etc...) en reagentia die nodig zijn om deze reactie te laten werken?
2) Wat zijn de werkomstandigheden die nodig zijn om elk tussenproduct te zuiveren?
3) Ik weet niet zeker hoeveel testen en iteratieve ontwikkeling er op dit forum plaatsvindt.
Is er iemand op het forum met een fatsoenlijke laboratoriumruimte bereid om dit uit te proberen en feedback te geven? Ik heb niet de middelen om dit zelf te testen.
4) Is de reactie mechanistisch verantwoord? Bestaat de reactie echt of heb ik dit uit mijn duim gezogen?
5) Bestaat er al een procedure voor deze reactie? Zo ja, waar kan ik die vinden?
6) Kan het reactieschema worden aangepast zodat het ook de synthese van n-gemethyleerde derivaten omvat (vergelijkbaar met het voorbeeld dat ik in de literatuur heb laten zien)?
7) Kunnen er andere reagentia dan loodtetra-acetaat worden gebruikt om de cyclisatiestap te induceren? Ik heb het gevoel dat
hypochloriet niet werkt omdat het ook de benzylalcohol zou oxideren tot keton/fenon.
8) Kunnen er naast DMAP en DABCOook andere tertiaire amines zoals triethylamine worden gebruikt?
9) Zijn er opmerkelijke nevenreacties die de zuiverheid van het eindproduct zouden verminderen?
10) Zal de reductie een racemisch amine opleveren of zal het de voorkeur geven aan één stereoisomeer boven de andere?


Dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik weet niet zeker welke feedback ik kan verwachten.
Bedankt voor het lezen.
 

Attachments

  • x9iKPl3aOD.jpg
    x9iKPl3aOD.jpg
    123.8 KB · Views: 240
Last edited:

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
329
Reaction score
274
Points
63
Waarom?

Ik lees "Acrylamide" en "DMAP" helemaal in het begin en ik weet waarom niet, als het niet absoluut onvermijdelijk is.

sorry
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
512
Points
63
Deals
5
Dit zijn behoorlijk optimistische vragen, aangezien zelfs wetenschappelijke artikelen niet de antwoorden hebben.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Hallo. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Heb je enkele experimenten en verbeteringen van je tussenproducten uitgevoerd? Oh, ik ben klaar met het lezen van je bericht.
Deze aanpak duurt een maand of meer in een lab onderzoek, moderne lab apparatuur, reagentia en testapparatuur toegang tot een aantal antwoorden te geven. Ik heb deze manier nog niet eerder gezien (ik heb het over het tweede schema). Wat betreft een andere manier om meth te synthetiseren, wil ik je verzekeren dat je niet tevreden zult zijn met het werken met hoogte H2 druk en natriumhydride (NaH). Hoe dan ook, je kunt proberen je syntheseverslag te maken. BB Forum gemeenschap zal je waarderen.

Mijn vraag is wat een reden is voor zo'n lange en moeilijke synthese, die kan worden gedaan door snellere en eenvoudigere manieren? Bovendien neem ik aan dat deze aanpak economisch niet haalbaar is.
 

93sonnyd

Don't buy from me
Member
Language
🇺🇸
Joined
Sep 8, 2024
Messages
4
Reaction score
1
Points
3
Goedenavond allemaal. Ik ben nieuw op de site en Green in the lab, maar ik heb een beetje onderzoek gedaan naar PEA. Mijn THEORETISCHE mechanisme zou een methylering in twee stappen zijn.

Ten eerste methylering van de PEA zijketen geïnitieerd door AIBN gekoppeld aan TBHP met dimethylmalonaat als methyldonor in DMC om amfetamine te produceren.

Ten tweede methylering van de amfetamine met methyljodide en natriumcarbonaat in acetonitril om methamfetamine te produceren.

Iemand een idee?
Bedankt voor alle positieve en negatieve input!
En dubbele dank aan de makers van deze site,
TOP NOTCH TOP NOTCH 👍
 
Top