Phenazepam synthese

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,692
Solutions
3
Reaction score
2,815
Points
113
Deals
1

Introductie

Ik wil graag de klassieke synthese van Phenazepam (broomdihydrochloorfenylbenzodiazepine; 7-broom-5-(2-chloorfenyl)-1,3-dihydro-2H-1,4-benzodiazepin-2-on; Fenazepam; BD 98) uit p-broomaniline en o-chloorbenzoëzuur voorstellen aan BB. Deze syntheseroute veronderstelt de laboratoriumvaardigheden en ervaring van de chemicus in verschillende laboratoriumtechnieken. Tegelijkertijd vereist deze methode niet het gebruik van exotische reagentia of agressieve methoden om stoffen te verwerken.

Acylering van p-broomaniline (2) met o-chloorbenzoëzuurchloride (3) in aanwezigheid van een katalysator - zinkchloride (ZnCl2) - geeft 2-(o-chloorbenzoylamino)-5-broom-2-chloorbenzofenon (4), dat zonder isolatie wordt gehydrolyseerd met een waterige oplossing van H2SO4 tot 2-amino-5-broom-2-chloorbenzofenon (5). 2-Amino-5-broom-2-chloorbenzofenon (5) wordt zonder isolatie van tussenproducten als volgt omgezet in Phenazepam: 5 wordt geacryleerd met aminoazijnzuurchloridehydrochloride (6) in chloroform, het resulterende 2-(aminomethylcarbonylamino)-5-broom-2-chloorbenzofenonhydrochloride (7) wordt door de inwerking van waterig NH3 omgezet in base (8), dat thermisch wordt gecycliceerd tot Phenazepam. 6 wordt bereid door PCl5-glycyrne in chloroform te behandelen.
WvjNBofESk

Wit of wit kristallijn poeder met een crèmekleurige tint, praktisch onoplosbaar in water, nauwelijks oplosbaar in ether, alcohol, chloroform, oplosbaar in benzeen, tolueen, dioxaan, dimethylformamide.
Kookpunt: 493,0±45,0 °C/760 mm Hg
Smeltpunt: 220-222 °C
Molecuulgewicht: 349,61 g/mol
Dichtheid: 1,6±0,1 g/cm3 (20 °C)
Brekingsindex: 1,692
CAS-nummer: 51753-57-2

Apparatuur en glaswerk.

5 L rondbodemkolven met drie hals;
5 L rondbodemkolf;
Laboratoriumthermometer (0 °C tot 200 °C) met kolfadapter;
Waterbad en ijs;
Verwarmer;
Terugvloeikoeler;
Magneetroerder;
Druppeltrechter 1 L;
5 L x2; 1 L x2; 500 ml x2; 100 ml x2 Bekers;
Conventionele grote trechters x2 (~20-25 cm);
Buchner-kolf 5 L en trechter (groot);
Waterstraalafzuiging;
Vacuümexsiccator;
Maatcilinders 100 en 1000 ml;
Glazen staaf;
Laboratoriumweegschaal (1 - 1000 g is geschikt);
Destillatieapparaat met Vigreux-kolom;
Retortstandaard en klem om apparaat vast te zetten;
Ontvangstkolf (2-3 L);
Filtreerpapier;
Scheitrechter 5 L.

Reagentia.

276 g p-broomaniline (2);
672 g o-chloorbenzoëzuur (3);
264 g zinkchloride (ZnCl2);
0,6 L 14% aq. zoutzuur (HCl) ;
3 L gedestilleerd water;
0,6 L 72% aq. zwavelzuur (H2SO4);
500 ml 20% aq. Natriumhydroxide (NaOH);
2 L Chloroform;
~3 l
Tolueen;
496 g Aminoazijnzuurchloride (6);
~500 ml Ammoniakoplossing NH4OH aq.;
1 L Ethanol (96-98%) (EtOH).

2-amino-5-broom-2-chloorbenzofenon (5)

Een mengsel van 276 g p-broomaniline (2) en 672 g o-chloorbenzoëzuur (3) in 5 L rondbodemkolven met drie hals en thermometer worden gedurende 1 uur verwarmd op 100-110 °C met een terugvloeikoeler, de temperatuur wordt verhoogd tot 150-160 °C, 264 g ZnCl2 wordt toegevoegd, gedurende 2 uur verwarmd op 190-198 °C en afgekoeld. 0,6 l 14% zoutzuur (HCl) wordt via een druppeltrechter aan de massa toegevoegd, verhit tot 100 °C, de waterige laag wordt gescheiden, de organische laag wordt al kokend gewassen met 0,3 l gedestilleerd water. De wasprocedure wordt drie keer herhaald. Na het wassen wordt 0,6 l 72% zwavelzuur (H2SO4) toegevoegd aan het residu, gedurende 2 uur verwarmd bij 160 °C en overgegoten in een 5 l-bak met een mengsel van ijs en water. Het neerslag wordt gefiltreerd in een grote Buchner-kolf en trechter, gewassen met gedestilleerd water, gedurende 1 uur geroerd met een 20% waterige oplossing van NaOH, gefiltreerd, gewassen in een scheitrechter met water tot pH 7 en gedroogd aan de lucht. De opbrengst van technische kwaliteit 2-amino-5-broom-2-chloorbenzofenon (5) 228 g met een gehalte aan basische stof van 70%.
WshOUkxQR2

7-Broom-5-(2-chloorfenyl)-1,3-dihydro-2H-1,4-benzodiazepin-2-on (Fenzepam) (1)

Een oplossing van 850 g 2-amino-5-broom-2-chloorbenzofenon (5) in 2 L chloroform wordt gedroogd in 5 L rondbodemkolf door azeotropische destillatie van chloroform en watermengsel, 496 g hydrochloride van aminoazijnzuurchloride (6) wordt toegevoegd, gedurende 3 uur gekookt met een terugvloeikoeler en afgekoeld tot kamertemperatuur. Giet langzaam een verdunde waterige ammoniakoplossing bij het mengsel om pH 8 te bereiken, was de organische laag met water in een scheitrechter en damp in tot droog in een rotavapapparaat. Bij het residu wordt 2 L tolueen gegoten, verhit tot koken, het azeotropische mengsel van tolueen en water wordt afgedestilleerd, afgekoeld en gefiltreerd in een Buchner-kolf. Phenazepam van technische kwaliteit wordt gekristalliseerd (1:60) uit tolueen in 5 L bak, gefiltreerd, het neerslag wordt gewassen met tolueen, alcohol (EtOH) en gedroogd bij 100-110 °C. Opbrengst 250 g (26%).
Z9KbCtVaFo
 
Last edited:

Sponge Bob

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 4, 2022
Messages
4
Reaction score
1
Points
3
Attentie Patton: Kun je me alsjeblieft helpen met de synthese van Phenazepam. Het reagens, "Hydrochloride van aminoazijnzuurchloride", heeft me onzeker gemaakt over waar ik precies mee te maken heb. Wikipedia stelt in hun artikel over Phenazepam dat deze verbinding wordt "bereid door chemische behandeling van glycine met fosforpentachloride in chloroform". Dit artikel haalt een Russische bron aan en dat is alle informatie die ik heb over de synthese van de verbinding. Ik heb veel tijd besteed aan het onderzoeken van de bronnen die ik tot mijn beschikking heb, maar met weinig geluk. Ook mijn kennis van organische chemie is op zijn best bescheiden.

Zijn er andere syntheses dan deze om deze specifieke verbinding te maken? Het Wikipedia-artikel geeft geen details over het proces. Het lijkt mij dat het correcte CAS # voor aminoazijnzuurchloride 4746-64-9 is, maar dit is niet de zoutvorm waarnaar ik aanneem in de synthese wordt verwezen. Hier schiet mijn kennis van scheikunde tekort. Kunt u mij een volledige, gedetailleerde route naar deze verbinding geven? Heel erg bedankt.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,692
Solutions
3
Reaction score
2,815
Points
113
Deals
1
Hallo, Het is de juiste CAS, maar je moet het verwerken met HCl om de zoutvorm te verkrijgen.
Het is de aminoazijnzuur chloride synthese manier.
Het is de eenvoudigste.
Je kunt proberen deze stof te kopen of zelf te maken. Verwerk glycine met fosforpentachloride in equimolaire verhouding in chloroform
 

Sponge Bob

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 4, 2022
Messages
4
Reaction score
1
Points
3
Bedankt voor uw snelle antwoord.
 
Top