Synthese van morfine uit codeïne

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
InBQ9r1jfa

Inleiding

De O-demethylatie van codeïne om morfine te verkrijgen is gerapporteerd met behulp van een verscheidenheid aan reagentia, waaronder natriumpropylmercaptide in dimethylformamide en boortribromide in chloroform. Deze methoden vereisen een aanzienlijke mate van chemische expertise en geschikte laboratoriumapparatuur. De thuisbaklaboratoria hebben een elementaire methode gebruikt die gebaseerd is op het gebruik van pyridinehydrochloride. Dit reagens werd in de opiaatchemie geïntroduceerd door Rapoport en Bonner en toegepast op de omzetting van codeïne in morfine door Rapoport et al. Rapoport en Bonner voerden de reactie uit onder stikstof bij een temperatuur van 220 °C. Morfine is gevoelig voor ontledings- of oxidatiereacties bij hoge temperaturen en de stikstofatmosfeer voorkomt of vermindert deze. Het beperkt ook de toegang van vocht, wat de opbrengst verlaagt. In dit onderwerp wordt de procedure die wordt gevolgd in ondergrondse thuisbakkerlaboratoria volledig beschreven. Aanvullende opmerkingen over de methode, gebaseerd op studies die in dit laboratorium zijn uitgevoerd naar de betrokken reacties, zijn opgenomen in het discussiegedeelte.

Apparatuur en glaswerk.

  • Buchnertrechter en kolf, 500 mL;
  • Scheitrechter 500 ml en 1 L;
  • Bekers 1000 ml x2; 500 ml x2; 100 ml x2;
  • Glazen staaf;
  • Pyrex schaal 1 L;
  • Verwarmingsplaat;
  • Spiritusbrander;
  • Kookbuis 10-20 ml x2;
  • Kookbuisklem;
  • Rubber stop;
  • Filtreerpapier;
  • pH-indicatorpapier;
  • Waterstraal aspirator.

Reagentia.

  • 2 g Codeïne;
  • ~2 L gedestilleerd water;
  • ~100 g natriumhydroxide (NaOH);
  • ~70 mL chloroform (CHCl3);
  • 20 ml Pyridine;
  • ~100 ml Geconcentreerd zoutzuur (HClaq);
7vFW1eiMkh

Kookpunt: 462 °C bij 760 mm Hg;
Smeltpunt: 280,0 °C;
Molecuulgewicht: 335,83 g/mole;
CAS-nummer: 1422-07-7.

Procedures

Stap 1. Extractie van codeïne
Sky9iNFP0M

Verschillende pakjes tabletten, voldoende voor ongeveer 2 g codeïne, worden fijngemaakt en gemengd met water. Het mengsel wordt gefiltreerd met behulp van een filterpomp, een Buchnertrechter en een kolf om bindmiddelen voor tabletten, verdunningsmiddelen en andere hulpstoffen te verwijderen. Het waterige filtraat wordt in een scheitrechter gegoten en er wordt een natriumhydroxideoplossing toegevoegd om de oplossing sterk alkalisch te maken. Dit wordt vervolgens geëxtraheerd met chloroform (ongeveer 50 ml). De chloroformlaag wordt afgetapt en drooggedampt bij zacht verwarmen (vaak op een huishoudelijk fornuis) !zonder Vlam! De waterige laag met aspirine en paracetamol wordt weggegooid. De codeïnebasis wordt teruggewonnen als een witte kristallijne vaste stof voor gebruik in stap 3.
Een alternatieve extractiemethode wordt beschreven in het onderwerp "Koudwaterextractie van codeïne uit receptvrije pijnstillers".


Stap 2. Bereiding van pyridinehydrochloride
In een bekerglas van 100 ml worden pyridine (20 ml) en geconcentreerd zoutzuur (25 ml) sterk verhit (tot ongeveer 190 °C) om water af te drijven. Het product wordt snel afgekoeld tot een wasachtige witte vaste stof, die in een afgesloten container in een vriezer wordt bewaard om blootstelling aan vocht tot een minimum te beperken en ontleding te voorkomen.

DfRt4SKxri

Omzetting van codeïne in morfine
Stap 3. Reactie van codeïne en pyridinehydrochloride
De reactie wordt uitgevoerd in een kokend buisje dat voor gebruik wordt gevlamd. Pyridinehydrochloride (3,5 g), zoals bereid in stap 2, wordt vervolgens in de buis verhit totdat het smelt en eventueel resterend vocht wordt afgevoerd. Eventuele condensatie aan de binnenkant van de buis wordt afgeveegd. Codeïnebasis (1,5 g) wordt toegevoegd aan de buis, die vervolgens wordt afgesloten met een rubberen stop bedekt met filtreerpapier en verwarmd totdat het mengsel begint te dampen. Het verwarmen wordt voortgezet totdat er een rood-oranje kleur ontstaat in de reactiesmelt, die merkbaar stroperiger wordt (6-12 min). De inhoud van de kokende buis wordt dan in een scheitrechter van 500 ml gegoten en het volume wordt met water aangevuld tot 100 ml. Natriumhydroxideoplossing (10%) wordt toegevoegd totdat de inhoud van de scheitrechter sterk basisch is (pH 12). Terwijl de natriumhydroxide wordt toegevoegd, wordt de inhoud melkachtig bruin voordat het weer helder bruin wordt. Chloroform (20 ml) wordt toegevoegd. Na extractie wordt de grijsbruine chloroformlaag weggegooid of opzij gelegd voor latere terugwinning van de codeïne die erin zit. De waterige laag wordt in een bekerglas van 500 ml gegoten en de pH wordt zorgvuldig op pH 9 gebracht met zoutzuur en smal indicatorpapier. De oplossing wordt snel onder afzuiging gefiltreerd met behulp van een Buchnertrechter en 2 filtreerpapiertjes om een fijn, donkerbruin residu met ongewenste bijproducten te verwijderen. De gefilterde oplossing wordt dan in een schoon bekerglas gegoten en neerslag wordt opgewekt door krachtig met een 'seeding stick' (glazen staafje) over de zijkant van het bekerglas te wrijven terwijl de pH voorzichtig wordt verlaagd tot 8,5 met aanvullend zoutzuur. In thuisbakkerijen wordt vaak een gespleten houten wasknijper gebruikt als 'voedingsstaafje'. Het product moet minstens 5 minuten bezinken voordat het onder vacuüm wordt afgefiltreerd. Het morfine product wordt teruggevonden als een poeder, variërend in kleur van beige tot donkerbruin.

Resultaten en discussie

Procedurele details
De procedure die in het experimentele gedeelte wordt beschreven, is al vele malen in laboratoria gevolgd. Het glaswerk en andere apparatuur die nodig zijn voor de reactie zijn opmerkelijk eenvoudig en gemakkelijk verkrijgbaar bij wetenschappelijke leveranciers. Chloroform en pyridine zijn verkrijgbaar bij chemische toeleveringsbedrijven. Recentelijk zijn toeleveringsbedrijven zich bewust geworden van het belang van een verzoek om kleine hoeveelheden van deze chemicaliën, waardoor bestellingen strenger worden gecontroleerd. In een aantal laboratoria is pyridine vervangen door een ruw mengsel van picolines (isomeren van methylpyridine) en andere gesubstitueerde pyridines.

De meest voorkomende warmtebron in laboratoria zijn kleine spiritusbranders. Deze geven een koelere vlam dan Bunsenbranders en maken een betere controle van de reactie tussen codeïne en pyridinehydrochloride mogelijk. In een paar laboratoria werd verhit met bakolie op een huishoudelijk fornuis. Onder laboratoriumomstandigheden is de reactie uitgevoerd met behulp van een verwarmd zandbad. Het gebruik van een rubber dat in de kokende buis wordt gehangen om een afgesloten reactievat te maken, is een eenvoudige oplossing voor de problemen van morfineoxidatie en -ontleding bij verhitting en de noodzaak om de toegang van vocht tot het reactiemengsel te minimaliseren.

Productopbrengst
Thuislaboratoriumexploitanten hebben opbrengsten van morfine geclaimd die overeenkomen met <50% conversie van codeïne, maar de reactie vormt ook een complex mengsel van bijproducten. Er is morfine bereid met een zuiverheid van 92%, berekend als de watervrije vrije base en bepaald met HPLC, hoewel zuiverheden in het 80%-gebied gebruikelijker zijn. Er is verwaarloosbare codeïne aanwezig bij de morfine, wat aangeeft dat de chloroformextractiestap efficiënt is in het verwijderen hiervan. Deze hoge zuiverheid, met weinig of geen verontreiniging met codeïne, is kenmerkend voor zelfgemaakte morfine.

Conclusies

Het tegengaan van deze zelfgebakken laboratoria is een frustrerende oefening gebleken voor de politie en voor forensische wetenschappers die werden opgeroepen om wetenschappelijke ondersteuning te bieden. De hele procedure, van het extraheren van de codeïnetabletten tot het bereiden van een bruikbare morfineoplossing, kan door een geoefende operator in een paar uur worden voltooid. Door de eenvoud van de laboratoriumapparatuur is het gemakkelijk mee te nemen. Het is bekend dat operators op een middag op een adres aankomen en de volgende ochtend weer vertrekken nadat ze een of meer syntheses hebben voltooid. Om een beschuldiging van het maken van morfine en/of heroïne in de rechtszaal te ondersteunen, wordt de forensische wetenschapper door de aanklager gevraagd om aan te tonen dat de benodigde apparatuur en chemicaliën aanwezig zijn en, tenminste voor belangrijke stappen in de procedure, dat ze gebruikt zijn. Dit vereist vaak de bepaling van slechts sporen van producten en bijproducten op de in beslag genomen apparatuur. Laboratoriummedewerkers zijn zich hiervan bewust geworden en reinigen en vernietigen zorgvuldig vitaal bewijsmateriaal terwijl ze doorgaan. In sommige gevallen is de apparatuur voor het laboratorium opgesplitst en op twee plaatsen bewaard om te voorkomen dat een operator betrapt wordt terwijl hij de uitgebreide set in zijn bezit heeft.

Aan de andere kant is het probleem tot op zekere hoogte zelfbeperkend. De laboratoria zijn kleinschalig en produceren alleen genoeg om de 'gewoonte' van een individuele verslaafde en misschien een paar vrienden of klanten te bevredigen. Er zijn aanwijzingen dat de methode zich niet leent voor een grootschalige operatie en het opbrengstpercentage daalt aanzienlijk als er geprobeerd wordt om de hoeveelheden te vergroten. Hoewel de oorspronkelijke laboratoriumoperators chemische kennis hadden. Latere operators moesten de methode leren. Het opbrengstpercentage bij de omzetting van codeïne naar morfine is onvoorspelbaar en kleine variaties in de experimentele omstandigheden in verschillende cruciale stadia kunnen het verschil maken tussen gedeeltelijk succes en totale mislukking. Ervaring is een grote factor bij het beoordelen van het punt van maximale opbrengst in de reactie van codeïne en pyridinehydrochloride, en ook bij het manipuleren van de pH om maximale terugwinning van het morfine product te verkrijgen.
 
Last edited by a moderator:

WannaLearnChem

Don't buy from me
New Member
Joined
Sep 22, 2022
Messages
3
Reaction score
2
Points
3
Is het mogelijk om diethylether te gebruiken in plaats van chloroform (aceton+chloor)?
en worden de codeïnetabletten gemengd met koud of warm water?

Zijn er bij het toevoegen van de natriumhydroxideoplossing (loog) aanwijzingen dat er genoeg is toegevoegd?
Zoals neerslag van vaste stoffen, of kleurverandering etc.? Welk ph-niveau moet het hebben?

Sorry voor alle vragen, maar ik hoop dat u ze beantwoordt, want ik ben net begonnen
om scheikunde te leren en daarom doe ik gewoon "makkelijke" scheikunde om mijn voeten nat te maken. :)
 

Plinius

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 1, 2023
Messages
36
Reaction score
15
Points
8
ja, ik denk dat je diethylether kunt gebruiken, volgens mijn ervaring met alkaloïden
 

Plinius

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 1, 2023
Messages
36
Reaction score
15
Points
8
You.com vertelde me :

De "paar uur" in hete omstandigheden in een wateromgeving lijkt echt slecht voor de afbraak van de morfinemolecule.
 

Sneaky.Base

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 17, 2022
Messages
32
Reaction score
11
Points
8
Uitgebreid <:
 

Plinius

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 1, 2023
Messages
36
Reaction score
15
Points
8
@G.Patton: bedankt voor het protocol ik slaag 2 keer tot nu toe :
- 561mg morfine vrije base gedemethyleerd uit 746mg codeïne vrije base (uit 990mg codeïnefosfaat)
- 595mg de tweede keer, uit dezelfde hoeveelheid codeïnepillen.
Hier mijn proces:
1) 33 pillen van 30mg codeïnefosfaat worden opgelost in 10 ml gedestilleerd water en er worden 2 tot 3 druppels HCl-oplossing aan toegevoegd.
2) Na 2 uur wordt het mengsel op hoge snelheid geroerd en vervolgens gedurende 60 seconden bij 1000 g gecentrifugeerd.
3) De heldere wateroplossing wordt uit de vaste pasta op de bodem van de flesjes gepipetteerd en in een bekerglas van 25 ml gegoten.
4) De vaste pasta wordt gewassen met vers water en nog 2 keer gecentrifugeerd om het maximum aan codeïnefosfaatoplossing te oogsten.
5) 0,30 gram NaCl (keukenzout) wordt toegevoegd per 1mL wateroplossing om de kristallen onoplosbaar te maken.
5.5) Mijn beste advies is om 1 tot 3 ml ether, zoals MTBE, toe te voegen om het toekomstige product aan de oppervlakte te brengen.
6) De gehele waterige oplossing van codeïnefosfaat (+ ether en NaCl) wordt magnetisch geroerd bij hoge snelheid, totdat al het zout is opgelost, en 10% NaOH-oplossing wordt druppelsgewijs toegevoegd totdat de oplossing homogeen is van een andere kleur, min of meer meer wit en de pH boven de 9,5 komt (ik bereik meestal 10 tot 11), maar niet onder de 9,5, dat is niet genoeg in mijn waarnemingen.
7) Het witte poeder van codeïnefosfaat stijgt aan het oppervlak, op de bodem van de ether scheiding met pekel.
8) Giet de pekel op de bodem en zet het overgebleven mengsel van droog verleden in ether op een heet oppervlak, in de buurt van 45 ° C is zeer goed, en dan, droog onder vacuüm.
9) De uiteindelijke droge massa is, voor mij, bijna 1200mg, ver boven de maximale 746mg theoretische opbrengst: de verontreiniging kwam waarschijnlijk van maïszetmeel of lactose, maar het lijkt niet belangrijk te zijn in dit stadium om morfine te produceren. Als je wilt, kun je alleen de alkaloïde extraheren met chloroform, diethylether of MTBE (of een ander apolair oplosmiddel).

---------------- Van codeïne naar morfine via demethylering met pyridinehydrochloride ------------------------------

10) De codeïnevrije base (uitgaande van ongeveer 746 mg of iets minder) wordt gemengd met 2 gram droge pyridinehydrochloride. Als je mengsel watervrij is, is het paradoxaal genoeg perfect voor de opbrengst, maar onmogelijk om te smelten en te roeren, dus je moet een kleine hoeveelheid water toevoegen. Enkele minuten bij omgevingsatmosfeer zal je mengsel nat maken en het is ok, je kunt het toevoegen aan een glazen flesje, borosilicaat is veiliger, met en hermetische dop/deksel. Hier is 10 ml perfect (zuurstof is niet goed voor morfine en veel alkaloïden).
11) Plaats het mengsel in een gereguleerd waterbad van 85°C onder constant roeren gedurende 90 minuten. Controleer of het mengsel voldoende vloeibaar is om de magneet te laten draaien, zo niet, voeg dan een druppel water toe (of misschien ether?? in sommige protocollen).
12) De kleur wordt bruiner/oranje. Ik voeg in dit stadium 10 druppels water toe om het mengsel vloeibaarder te maken en alle deeltjes pyridine en codeïne te laten oplossen en blijf nog 30 minuten roeren.
13) Verwijder na 120 minuten het flesje en voeg 6 ml water toe, roer en giet het in 10 ml water.
14) De beige/bruine deeltjes morfine vallen langzaam op de bodem.
15) 10 tot 20% NaOH-oplossing wordt toegevoegd tijdens snel roeren en de deeltjes verdwijnen plotseling in de oplossing om een bruine en transparante oplossing te geven, pH moet in de buurt van 9,5 tot 10 liggen. Er is een soort "gelatine" zichtbaar, ik weet niet of het morfine mengsel of pyridine mengsel is.
16) De oplossing wordt 5 keer geëxtraheerd met 5 ml MTBE-ether (niet het beste oplosmiddel voor deze alkaloïde), onder hevig magnetisch schudden (de ether moet volledig gemengd zijn met de oplossing) en in een glazen petrischaal geplaatst.
17) De ether wordt verdampt op een gereguleerde plaat bij 45°C. Daarna gedurende 12 uur onder vacuüm met silicagel gebracht en gewogen.
18) De uiteindelijke massa van morfinevrije base is bij mij ongeveer 560 tot 590 mg.
 

Attachments

  • dAloZitfNS.jpg
    dAloZitfNS.jpg
    1.2 MB · Views: 264

Plinius

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 1, 2023
Messages
36
Reaction score
15
Points
8
En als iemand kan helpen: ik ben op zoek naar een methode of test om het aandeel resterende codeïne in het eindproduct te evalueren...
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Is TLC niet geschikt voor een dergelijke test?

P.S. Bedankt voor je gedetailleerde verslag. Het is zeer waardevol voor BB Forum!
 

Plinius

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 1, 2023
Messages
36
Reaction score
15
Points
8
Bedankt :)
Je hebt gelijk, ik zal eerst proberen een oplossing te vinden met TLC.
 

Plinius

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 1, 2023
Messages
36
Reaction score
15
Points
8
Waarschuwing: de opbrengst (mijn protocol) is erg laag!
Ik kan mijn vorige bericht niet bewerken, sorry.
Het product uiteindelijk met minder dan 5 tot 10% van de uiteindelijke morfine waarschijnlijk omdat de temperatuur van de pyridine conversie. Ik zal testen met een hogere.
 

Kai

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 7, 2021
Messages
26
Reaction score
22
Points
3
gemakkelijk genoeg, tips voor een ander oplosmiddel voor herkristallisatie
 

B.d.p.n.e

Don't buy from me
Resident
Language
🇹🇷
Joined
Feb 4, 2023
Messages
37
Reaction score
35
Points
18
Deals
2
Kan ik tolueen gebruiken in plaats van chloroform bij het extraheren van codeïne?
 
Top