Synthese van isopropylnitriet

Hallo bb forum, dit is mijn eerste bericht en hierin breng ik jullie de synthese van isopropylnitriet, een tegengif tegen cyanide dat zeer nuttig kan zijn in het geval van (God verhoede) vergiftiging door deze verbinding. Ook wordt deze stof in sommige gevallen recreatief gebruikt door LGBTQ+ mensen.
Ik wil duidelijk maken dat deze synthese alleen is gemaakt om informatie te geven en niet om de clandestiene reproductie aan te moedigen van bepaalde chemische verbindingen die op de zwarte lijst van de FBI staan.
Ik wil ook verduidelijken dat ik geen scheikundige expert ben, maar eerder een scheikunde leerling met iets meer kennis dan mijn universitaire klasgenoten, waarbij de zuiverheid van mijn producten voldoende acceptabel en niet betreurenswaardig is.
PIQrRkE2Tm

Te gebruiken instrumenten:

-2x500 ml bekers
-pipet (voor extracties)
-reageerbuis van 200 ml
-kamerflessen om te bewaren
-weegtoestel

Te gebruiken stoffen

-180 ml isopropylalcohol (IPA)
-300 ml conc. zoutzuur (HCl)
-230 g natriumnitriet (NaNO2)
-180 ml gedestilleerd water (dH2O)
- 1 tot 2 lepels natriumbicarbonaat (NaHCO3)

Laten we beginnen: in een bekerglas van 500 ml mengen we 300 ml zoutzuur van 37% en 180 ml isopropylalcohol. (Laten we dit mengsel mengsel B noemen). We zetten mengsel B ongeveer 30 minuten in de koelkast zodat de temperatuur daalt.
5g2vI1et03
ZL258VrHhD
HTRrUKYve2

Ondertussen mengen we in het andere bekerglas 180 ml gedestilleerd water en 230 g natriumnitriet. (Voor deze synthese had ik geen weegschaal, dus ik heb de NaNO2 gewoon in dH2O gegoten totdat er een oververzadigde reactie ontstond. We mengen het goed. (Ik heb geen foto genomen van het mengsel van NaNO2 en dH2O, alleen van de waterfase (toen voegde ik NaNO2 toe).

MsZytm1znX
U7Nn2KyYg6


-Zodra mengsel A goed geroerd is, voegen we druppelsgewijs de al afgekoelde oplossing B toe en mengen tot de toevoeging compleet is.


AUneoltPY0
H8hnswBkIM
JE5Mq24rPW


- Na de toevoeging worden er twee lagen gevormd (de bovenste laag is het product dat we zoeken).
- Vervolgens extraheren we de bovenste laag met een pipet en bewaren deze in een bekerglas van 250 ml (ik heb er geen, maar een glas is ook goed)

PBjtCHLm0p
U4fSMne3Rv


- De volgende stap is het verwijderen van de zuurresten die niet volledig gereageerd hebben. Hiervoor voegen we een eetlepel natriumbicarbonaat toe aan ons product en mengen tot er geen belletjes meer zijn.

E90JvxoyU5


-Als ons nitriet eenmaal schoon is, is de volgende en laatste stap het decanteren van ons isopropylnitriet en het opslaan in amberkleurige flessen.
-De uiteindelijke opbrengst is ongeveer 110 ml.

QyGNY9BZwO
AvsImolrBS

Bedankt voor uw aandacht.
~~ALLEEN VOOR EDUCATIEVE DOELEINDEN~~
 

Attachments

  • W26AjiUrcs.jpeg
    W26AjiUrcs.jpeg
    496.8 KB · Views: 43
  • kWSMo0UZsy.jpeg
    kWSMo0UZsy.jpeg
    575.9 KB · Views: 42
  • O15RTPAzMm.jpeg
    O15RTPAzMm.jpeg
    637.7 KB · Views: 58
Top