Ik geef niet om opbrengstpercentages omdat het allemaal margepraat is. Ik zal het hieronder uitleggen.
Op je vraag: als het goed wordt gedaan, is ~55% mogelijk.
Het verzuringsproces is min of meer hetzelfde.
Bekijk de
video (en de thread), en
de nieuwe thread
Ik geef meer om mislukkingen dan om opbrengsten. En in ethylacetaat (nog meer dan in DCM) is het risico om het te verprutsen groter. Als je ethylacetaat als reactieoplosmiddel gebruikt, kan verzuring resulteren in een donkere puinhoop, en/of geen neerslag (+ een volle prullenbak). Qua opbrengst is dat 0.
Elke andere methode die slechts 30% opbrengst geeft, maar robuuster is, is imho een duidelijke winnaar.
Ethylacetaat is echter een levensredder bij het gebruik van DCM als reactieoplosmiddel, ter vervanging van aceton voor verzuring, wat de kans op felgekleurde verf in je product tot bijna
nul reduceert.
Maar daar hangt wel een prijskaartje aan, namelijk (als je geen professionele droogapparatuur hebt) moeilijker om je product tijdig en correct te drogen, waardoor er getinte korsten ontstaan die verwijderd moeten worden voordat ze kristalliseren (of gewoon platdrukken, maar die kun je beter wegsnijden (binnenin zit mooi wit, maar vochtig poeder).