Trang. Hvad det egentlig er, og hvordan man håndterer det

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
218
Reaction score
224
Points
43
PRsFK4N10C


Definition
Trang - et intenst, presserende eller unormalt ønske eller længsel. I vores tilfælde taler vi om psykoaktive stoffer. Men det kan også dreje sig om mad, shopping, relationer, indtryk, alkohol, junkfood, spil osv. Craving er således en skarp, intens fiksering på at indtage noget.

Det er medtaget som et af de 11 diagnostiske kriterier for afhængighed i DSM-5 (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), hvilket gør craving til en vigtig klinisk konstruktion til vurdering og behandling af stofbrugsforstyrrelser og adfærdsafhængighed.

Jeg håber, at nogle oplysninger om denne tilstand vil hjælpe nogle af læserne med at genkende den, ikke afvise den og modstå den.

Mekanisme
8r4UQghZVj


Normalt udløses trangen af en eller anden form for... trigger - noget, der minder om forbrug. Det starter i det små, lysten intensiveres og når sit højeste punkt, hvorefter den svækkes og går over. Alt dette skyldes stigninger i hormoner og/eller neurotransmittere (se billedet ovenfor). Vejen: udløse-initiere trang-gevinst-højdepunkt-fald er den samme og fungerer for alle. Trangen varer, hvis den ikke er specielt "accelereret", normalt fra nogle få sekunder til flere minutter. Den svækkes kun, hvis den ikke "forstærkes" gennem forbrug.

Hovedproblemet er, at de fleste mennesker, når de står over for trang, træffer be*****ningen om at indtage stoffet, før denne sindstilstand naturligt aftager. Vi diskuterer situationer, hvor afhængighed endnu ikke har bevæget sig til et dybt patologisk niveau og/eller manifesterer sig fysisk.

Standpunktet
LxjDcCWz02

For billedets skyld kan man tænke på trangen som en arrogant, hjemløs, lurvet kat - hvis du fodrer den, kommer den, råber, ødelægger dit hus og kræver mere.

Den eneste mulighed er ikke at fodre ham, ikke at give ham det, han så meget beder om. I begyndelsen vil han selvfølgelig arrangere et show - en optrapning af kravene.

Den frække vil råbe højt og kræve krav krav. Hvis du klarer det, vil der ske en ændring af taktikken - den frække rolle vil blive en sucker. Tanker som denne kan dukke op i dit hoved:
Bare én gang,
Lidt kan du,
Dette tilfælde er specielt,
Du har ikke brugt i lang tid, du er sådan en god fyr,
Du har bevist, at du kan beherske dig, lad os notere det!

Det er sværere at modstå denne tilgang. Især hvis du ikke prøver, ikke lægger kræfter i at bekæmpe bæstet.

Derfor sker tilbagefald af afhængighed i de fleste tilfælde i løbet af de første tre måneder. Det er en af de vigtigste deadlines at huske på og fokusere på.

For at reducere risikoen for tilbagefald er det meget vigtigt at følge enkle regler i mindst disse 3 måneder, hvor det vil være sværere for udyret at plage dig:
1. Lad være med at være sulten.
2. Vær ikke vred eller irriteret.
3. Vær ikke ensom. Find dem, der vil lytte, støtte og ikke fordømme.
4. Lad være med at omgås mennesker, der bruger eller kan fremme brugen. Undgå de samme steder, situationer og forhold.

Det er også meget nyttigt for en person, der kæmper med trang, at stille sig selv følgende spørgsmål med jævne mellemrum:
- Hvordan fodrer jeg min "vaskebjørn"?
- Fodrer jeg den med øjne og ører (kigger, hører om stoffer)?
- Fodrer jeg ham gennem minderne om "de gode gamle dage"?
- Fodrer jeg ham ved at smage?
- Fodrer jeg ham med håbet om fremtidigt forbrug?



Nyheder fra det videnskabelige samfund
Dgm0YcqoDh


Det slimløsende stof N-acetylcystein (ACC) kan overvejes som et lægemiddel til at reducere trangen ved stofmisbrug.

Ifølge en metaanalyse og systematisk gennemgang af randomiserede kliniske forsøg (RCT'er) var behandling med N-acetylcystein bedre end placebo. N-acetylcystein reducerede trangen ved afhængighed af kokain, metamfetamin og tobak samt ved afhængighed af cannabis. Link til artikel i clearnet: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28898494/

N-acetylcystein er en kilde til cystin, stimulerer optagelsen af glutamat og forhindrer efterfølgende overstimulering af postsynaptiske mGluR5-receptorer. Normalisering af cystin-glutamat-metabolismen med N-acetylcystein fører til et fald i frigivelsen af synaptisk glutamat gennem en negativ feedback-mekanisme.

Så N-acetylcystein fremmer genoprettelse af intracellulær og ekstracellulær glutamatkoncentration i nucleus accumbens, hvilket kan være forbundet med nedsat trang og derfor reducere sandsynligheden for tilbagefald af afhængighed.

Ud over denne mekanisme reducerer N-acetylcystein inflammation og fremmer neurogenese, hvilket også påvirker korrektionen af stofsøgende adfærd.

Ifølge anmelderne er N-acetylcystein velegnet til eksperimentel behandling af stoftrang for første gang.

Men glæd dig ikke på forhånd. En nylig veldesignet undersøgelse viste, at NAC ikke var mere effektiv end placebo i bekæmpelsen af metamfetaminafhængighed. Clearnet: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34308314/

NAC var heller ikke i stand til at vise gode resultater med hensyn til afholdenhed tidligt og ved behandlingens af*****ning hos voksne cigaretrygere. Clearnet: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34171822/

Ikke desto mindre kan NAC være nyttigt som en del af en omfattende tilgang til bekæmpelse af afhængighed og stabilisering af funktionsevnen. Mere om NAC's rolle og effektivitet i denne nylige undersøgelse. Clearnet: sci-hub.st/10.1007/s43440-021-00283-7



At kende sin fjende betyder ikke, at man besejrer ham. Men denne viden vil helt sikkert give dig en fordel. At kæmpe med trang og afhængighed, selv når det ikke er i sin mest patologiske form, kræver viljestyrke, udholdenhed, tålmodighed og en vilje til at udskifte vaccinationer og ændre sig selv. Kun ved at udstyre dig selv med disse kvaliteter kan du komme i balance og kontrollere dit liv uden at forplumre din i forvejen uperfekte hjerne med neurotransmitternes doping.



Tak for din tid.
Jeg inviterer dig til at diskutere emnet og fortælle om dine erfaringer med trang.
 
Last edited:

MuricanSpirit

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 6, 2021
Messages
73
Reaction score
50
Points
18
Jeg kan mærke, at jeg har lyst til cannabis, ja, jeg ved godt, at de fleste siger, at det ikke er så vanedannende, men det er det alligevel.

F.eks. Jeg har en masse lort at lave, og nogle gange vil jeg hellere bare ryge en, selv om jeg fuldt ud forstår og ved, at det vil hindre mig i min nuværende opgave. Så jeg kalder det afhængighed. Jeg ville ikke stoppe med at gå på arbejde for det, og selvfølgelig er der grænser, jeg aldrig ville overskride, men det er stadig det første, jeg gør om morgenen, og det sidste, før jeg går i seng.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
97
Points
28
Selv om jeg fuldt ud forstår den videnskabelige forskning bag afhængighed, mener jeg også, at afhængighed og afhængighedsskabende adfærd er forskellig fra person til person. Nogle mennesker drikker meget og stopper så, men de bliver aldrig alkoholikere. Soldaterne i Vietnam fik opiater for at håndtere krigens grusomheder, men var ikke afhængige, da de vendte tilbage til deres liv derhjemme (i stedet havde nogle af dem slem PTSD, men det er en anden historie). Personligt har jeg røget med jævne mellemrum i mit liv, men så stoppede jeg pludselig uden et øjebliks trang. Jeg tror, der er et underliggende psykologisk setup hos visse mennesker, som gør dem mere sårbare over for afhængighed og mindre i stand til at stoppe. Det er netop derfor, det er modbydeligt at kriminalisere stofbrug og straffe det i stedet for at forsøge at helbrede det underliggende problem. En person, der allerede er plaget af depression, tab, traumer osv., tyr til stoffer for at lindre smerten, og myndighederne jager ham og skubber ham endnu dybere i stedet for at tilbyde hjælp. Det uddyber kun afhængigheden ved at gøre det oprindelige problem værre.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
218
Reaction score
224
Points
43
Du har ret i, at det er naivt blindt at ekstrapolere forskningsresultater til hvert enkelt individ. Vi har alle vores egen særlige genotype, fødselshistorie, opvækst, liv, stress og sygdom. Alt dette tilsammen bestemmer personligheden og dens evne til at reagere på ydre og indre udfordringer. Disse omfatter også trang, som en intern reaktion på ubalancen i den neurokemiske homeostase, der fremkaldes af eksterne stoffer/ Og hvor en person let kan klare faren takket være personlige egenskaber, støtte fra sine nærmeste og et godt stofskifte, der vil en anden gå ind i en spiral af afhængighed.
 
Top